I dag var jag på Stadsbiblioteket och talade i samband med kick-off för energismartkampanjen i Halmstad.

Det är en aktivitet med föredrag, utställningar med mera på olika platser i Halmstad. Syftet är att öka medvetenheten hur man kan agera för att bidra till en långsiktigt hållbar utveckling.

Redan Albert Einstein sa ”- Det krävs ett nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.”

Ett antal projekt pågår i Halmstad. HFAB har startat bygget av ett område med passivhus i Söndrums kyrkby. Den 1/7 byts stadsbussarna ut. En del av fordonsparken kommer att köras på biogas. Om ett par år är drivs alla stadsbussar på biogas.

Förutom att det leder till en bättre miljö med mindre koldioxidutsläpp, så tror jag att det kan intressera fler att ta bussen. Det finns två skäl. Det blir ännu mer uppenbart att bussen är ett miljövänligt alternativ. Det kan påverka människors beteende. Dessutom tror jag att nya bussar i sig gör det intressant för fler att ta bussen.

Kommunens klimatinvesteringsprogram i övrigt är omfattande. Sammanlagt ca 90 miljoner kronor investeras i energismartare lösningar i kommunens fastigheter.

Men det allra viktigaste är alla de små insatser som vi människor gör i vår vardag.

I det mikroperspektivet kan jag nämna att jag numera använder korgar när jag handlar i stället för att köpa pappers- eller plastkassar. Korgen gör dessutom att jag inte behöver lägga frukt och grönsaker i plastpåsar. Det går lika bra att lägga varorna direkt i korgen. Det kan bli lite knöligt när man skall självscanna 10 apelsiner det medger jag. Men det är trevligare att komma hem och packa upp varor ur en korg än att ta fram en massa platskassar.

Du hittar mer information om energismartkampanjen på kommunens hemsida. Den pågår med olika aktiviteter under januari till mars.

