Idag hade jag förmånen att hälsa både Eskil Erlandsson, skogminister och generaldirektören för Skogsstyrelsen Monica Stridsman välkomna till Halmstad.

I strålande sol genomfördes Skogens dag på Galgberget.

Jag tycker det är utmärkt att uppmärksamma skogens betydelse och möjligheter. I bland tycker jag att vi talar lite för mycket om kustens kvaliteter i Halmstad. Visst, jag är medveten om att kusten har en mycket stark dragningskraft både för boende och turism. Men jag tror att även inlandet och skogen borde kunna utvecklas mer också för boende och besökare, inte minst de ”nära” besökarna.

Över hälften av Halmstads yta täcks av skog. De 66 hektar som utgör Galgberget är kanske vår mest tillgängliga och publika skog. Idag kunde jag se att det för övrigt anlagts fler gångstråk i detta underbara närrekreationsområde. Men även slingorna i Skedala är nu i betydligt bättre skick än de var för några år sedan.

Många Halmstadsbor passade på att besöka Skogens dag och alla de utställare som var på plats.

