Det finns många sätt att bli inspirerad av. Ett är att möta kloka medarbetare i den kommunala vardagen. Jag kan försäkra er att det finns många sådana personer. En kommun är en mycket stor organisation med en mågfacetterad verksamhet. Det är en del av glädjen för min personliga del att hela tiden få ny kunskap, nya underlag och nya idéer av människor som på ett engagerat sätt jobbar för att ständigt göra saker bättre.

Jag kan ibland tycka att det är lite ledsamt att vi inte på ett bättre sätt lyckas förmedla bilden av kommunen som en stor kunskapsorganisation. Det behövs eftersom vi behöver rekrytera medarbetare både från högskolor, yrkesutbildningar samt andra arbetsgivare än de kommunala.

Möten skapar möjligheter. De senaste dagarna har jag gjort två företagsbesök. Det ena företaget hade idéer om samverkan med kommunen. I det andra fall mötte jag en person som verkligen var en entreprenör som i sann anda hela tiden utvecklar sitt företag. Det är företagen som driver tillväxten i vår kommun.

Samspelet mellan kommunen och företagarna är därför viktiga. Nu är jag medveten om att min blogg inte läses av alla. Men det hade varit verkligen roligt om fler företagare hörde av sig och bjöd in till sina företag för ett samtal och en presentation av verksamheten. På en timme hinner man med mycket.

Jag har lagt in vissa tider i min almanacka just för företagsbesök. För det mesta bjuder jag in mig själv, men jag ser gärna att inbjudan kommer från andra hållet också. Med anledning av en diskussion i radion idag vill jag gärna säga att vi behöver det personliga och vardagsnära mötet, såväl som mer organiserade nätverksträffar.

