April och maj månader är extra arbetsbelastade. Vi lägger ner väldigt mycket tid på att utforma budgeten. Ibland kan jag fråga mig om insatsen är rimlig. Kanske är det ännu viktigare att jobba med uppföljningen. Men vi gör det också. Formerna för att utöva kommunstyrelsens uppsiktsplikt och verksamhetskontroll utvecklas hela tiden.

I juni finns det något fler möjligheter att också ägna sig mer åt det utåtriktade arbetet och väljarkontakter. I går knackade jag dörr i Gullbrandstorp tillsammans med några av mina moderata kollegor.

Dörrknackning leder till många intressanta samtal. För någon vecka sedan var jag i Vallås i samma ärende. Bilden jag möter är en viss förvåning över att vi tar oss tid och i de allra flesta fall möts vi av människor som är positiva till att få en kontakt med en politiker.

Samtalen kan handla om allt för effekterna av globaliseringen till de små sakerna i vardagen som påverkar människors liv. Bara att gå runt i olika bostadsområden ger en bild av hur det ser ut i olika delar av vår kommun.

Jag tror att denna typ av möte är bättre än till exempel torgmöten som användes mycket förr för att nå ut. Men det var ju vid en tid då vi inte hade Internt.

 

