När jag just nu kikar ut ur fönstret i mitt arbetsrum i rådhuset så vräker regnet ner över Halmstad. Morgonen kryddas dessutom av åskväder.

Vi brukar ha lite tur med väder och stora arrangemang i Halmstad. I förra veckan kunde de över 21000 deltagarna i O-ringen njuta av strålande solsken och väldigt välarrangerade tävlingsförutsättningar.

Jag tycker vi ska vara lite extra stolta över de långt över tusen frivilliga funktionärer från våra hallaändska orenteringsklubbar som på olika sätt medverkade till genomförandet av O-ringen.

O-ringen blev lyckat på flera sätt. För mig blev det propaganda för sport, motion, friskvård, naturupplevelser och en möjlighet för människor ur alla generationer att delta. När jag på torsdagskvällen delade priser till cirka 90 deltagare, blev jag lite tagen när de mest seniora deltagarna klev fram på scenen framför Landalasjön. Tänk att få dela ut priser till tävlande i klasser för 80-åringar, 85-åringar och slutligen till de som var 90+.

Till den minnesbilden lägger jag mina upplevelser i skogen där jag deltog på två öppna banor. Lika speciellt kändes det när barn i lågstadieåldern glatt kom fram och ville ha lite hjälp med kartan. Det finns några idrotter som erbjuder möjligheter för alla åldrar och både män och kvinnor. Orientering är definitivt en av dessa.

Jag är helt övertygad om att O-ringen 2012 har inneburit positiva effekter för Halmstad som destination. Besöksnäringen och de företag som är kopplade till denna har fått en extra skjuts under veckan. Jag tror säkert att flera av de deltagare som besökte vår kommun gärna kommer tillbaka.

 

