Idag åt jag lunch med en av mina kommurådskollegor. Det brukar jag göra allt emellanåt. Denna gång var det lite roligt på två sätt. Det visade sig nämligen att kollegan ifråga och jag fyller år samma dag, den 6/8. Nu kunde Jenny Axelsson och jag ”fira” med dagens rätt på den nya indiska restaurangen på Nygatan.

Fullt med folk där får man säga. Det finns rätta många olika inriktningar på matställen i stan. Suveräna Jarlen som alltid har bra svensk husmanskost. Takenaka med fantastisk sushi. Spis & Deli med sin hälsoinriktade profil. Pubmat och salladsställen finns också. Men jag ska inte fortsätta och ge mig in på krogrecensioner.

Nu till dagens lunch igen. Jenny Axelsson (C) vikarierar som kommunråd under Henrik Oretorps föräldraledighet. Om man vill lägga ett perspektiv som handlar om män och kvinnor i politiken så konstaterar jag att Femklöverns samtliga partier leds av en gruppledare som är kvinna.

När det gäller Femklövern är två av tre kommunråd just nu kvinna. Dessutom leds flera av nämnderna (Barn- och Ungdomsnämnden, Hemvårdsnämnden, Socialnämnden, Teknik- och Fritidsnämnden, Kulturnämnden, Byggnadsnämnden av kvinnor. Visst det finns mer att göra inom politiken för att öka spridningen av våra förtroendevalda på olika sätt. Inte minst tycker jag just nu att vi måste vara uppmärksamma på att ge fler yngre möjligheter att komma in i politiken.

I vilket fall tycker jag det ska bli mycket roligt att få jobba med Jenny Axelsson i hennes roll som kommunråd under några månader. Hon är mycket välkommen i sin befattning.

