Idag på förmiddagen besökte jag Enslövsskolan. Mattelärarna Monica och Ingela genomförde lektion med klass 1. Det var mycket intressant att se hur matematikundervisning kan fungera m de stor delaktighet av eleverna. Monica och Ingela har ju fått Gleerups mattepris som bästa lärare. Det kändes verkligen som ett nytt arbetssätt i förhållande till när jag satt och försökte plita ner siffrorna i ett räknehäfte för 45 år sedan.

Jag gjorde också ett kort besök i en femteklass som fick gissa vem jag var. Flera dråpliga svar. Någon föreslog statschef, men rättade sig själv och sa att det är ju kungen. En annan trodde advokat, en tredje Halmstads statsminister och trodde på Fredrik Ljungberg. De flesta i den fotbollsintresserade klassade hade nog hoppats på att Zlatan skulle komma in i klassrummet.

Jag gick från skolan och tillät mig känna mig stolt över vår kommunala skola.

Under dagen har Alicia, Isabelle och Hanne från årskurs nio på Getingeskolan varit mina skuggor. Det har varit riktigt roligt att få ha med dem som följeslagare. Eleverna kommer att redovisa sina iakttagelser av en politikers vardag i samband med en yrkesmässa den 6/12. Det känns verkligen ledsamt att jag inte kan komma och titta då, eftersom jag är i Stockholm.

