I dag besökte jag två företag tillsammans med vår näringslivschef Karolina Davidsson och Bengt Andersson från HNAB.

När jag nu åter är på min arbetsplats känner jag mig verkligen inspirerad av det jag idag fått veta.

På HGF har man under lång tid jobbat konsekvent med Lean. Processen syftar till att skapa ökat värde för kund. Man lär sig att denna typ av förändringar fordrar en hel del insatser, men det kan också ge mycket tillbaka. Jag ska ta med mig dessa intryck och reflektera. Det finns anledning att komma tillbaka till dtta tema både för kommunens egen del och även för Halmstads del.

Besöket på Retlog visar hur starkt logistikföretagen växer i Halmstad. Företaget har drygt 200 anställda. Till detta kommer folk från bemanningsföretag och studentpoolen. Halmstads läge med närhet till hamn har varit avgörande för etableringen. Logistikföretag är numera en viktig del av Halmstads näringsliv.

Jag slås också över hur automatiserade produktionsprocesserna är i båda företagen. Det hade onekligen varit intressant att ha en skärm i kommunrådskorridoren på rådhuset där man hela tiden kan följa flödet av ärenden som är på väg fram till beslut. Säkert finns det flaskhalsar som hade varit lättare att upptäcka.

Två fina företag i Halmstad. För varje gång jag är ute vill jag besöka fler företag. På fredag blir det Samhall.

