Igår hade jag förmånen att träffa tre av dem som jobbar som trainees i Halmstads kommun. Det rör sig om ett projekt med elva personer i Halland, varav fyra har en sörskild traineeanställning under 16 månader.

Gemensamt är att de har en färdig högskoleexamen och har visat intresse för kommunalt arbete. Ja det var faktiskt cirka 760 som från början sökte dessas elva tjänster.

För mig känns det viktigt att kunna föra et samtal med yngre personer som visar intresse både för Halmstad och Halmstads kommun.

Intressant var att alla tre kom från andra orter i Sverige och sökte sig till Halmstad på grund av alla de fördelar de ser med att bo och arbeta i vår kommun. Det känns mycket uppmuntrande för mig när yngre välutbildade personer ser en hög attraktionskraft i Halmstad.

Ibland får jag en känsla av att vi i Halmstad klär oss lite för mycket i säck och aska och inte fullt ut talar om för världen alla de fördelar som finns med att bo i Halmstad. Mina samtalspartner denna gång talade om Halmstad som en kommun som är lätt att omfamna, ett bra utbud med flera alternativ i olika avseenden, trygghet, närhet till andra viktiga tillväxtområden i Sverige, men också närhet till Europa.

Kommunen som arbetsgivare uppfattandes som intressant. Den ät tillräckligt stor för att erbjuda olika intressanta möjligheter. Samtidigt noterades att det finns mer att göra för att nå bättre förvaltningsöverskridande samarbetsmöjligheter.

På det hela taget känns traineeprogrammet som en bra möjlighet att visa upp Halmstad och få fler att intressera sig för kommunen som arbetsgivare.

