Lördagmorgon i slutet av mars i Halmstad. Det är sol. Det är fint att titta ut genom fönstret, men varför ska termometern visa -9,9 grader? Jag gillar visserligen fina och kalla dagar, men visst känns våren önskad.

Idag ska jag hålla ett anförande på Halmstads fina stadsbibliotek om detta att vara eMedborgare. Halmstads kommun erbjuder dig som invånare en utmärkt möjlighet att lära dig mer om Internets möjligheter.

Många har använt digitala tjänster under lång tid. Men det finns mycket kvar att utvecla och lära. Kommunen satsar stort på att utveckla moderna e-tjänster. Det är ett utmärkt sätt att höja servicenivån.

Jag önskar att de kommunala e-tjänsterna ska innebära en möjllighet att man med ett personligt inlogg ska kunna uträtta alla sina ärenden via nätet. Det kan gälla allt från bygglovsansökan, förskoleplats, beställa olika kommunala tjänster etc.

På skolans område tror jag möjligheterna är riktigt många. Snart kanske det är slut på olika lappar som skickas hem i barnens ryggsäcker. Föräldrar och elever ska kunna ha information om smått och stort på nätet.

Jag tycker att det är en bra investering att idag ägna en stund av sin tid för att besöka Stadsbiblioteket och lära sig lite mer om alla de möjligheter som e-tjänsterna innebär.

Gå in på http://www.halmstad.se och kolla dagens program

