Den fredag som avslutade veckan bjöd på givande möten. Svenskt näringsliv ordnade ett ”walk and talk”. Jag promenerade i solskenet tillsammans med två företagare från Halmstad.

Det är verkligen mycket trevligare att samtala på detta vis. Det blir enklare, informellare och trevligare än att sitta i ett av rådhusets mötesrum. Vi prata om mycket inte minst upphandling. Det senare är inte helt enkelt. Syftet är gott. En bra upphandling ska skapa kvalitet för medborgarna.

Det förutsätter dock att många leverantörer kan vara med, vilket inte alltid är så lätt för mindre företag. Jag känner dock att vi numera arbetar mer med ”den goda affären” än med juridiken som främsta rättesnöre.

På eftermiddagen var jag inbjuden till Kuliss Entertainment som är i begrepp att öppna en egen teaterscen på Heagård.

Det blev ett bra samtal kring förutsättningarna för kulturellt entreprenörskap och möjligheter att använda kultur eller om man så vill sceniska uttryck i helt andra sammanhang än teater. Jag tror själv att många skulle ha glädje i sitt ledarskap av att frigöra sig från sin normala diskurs och dra lärdom av andra uttryckssätt än sedvanliga power point bilder som används i olika sammanhang.

Idag är jag i valet och kvalet om jag ska följa finalmatchen i volleyboll på Halmstads arena mellan Hylte/Halmstad och Falkenberg eller gå på allsvensk premiär på Örjans vall. Jag tror det blir volleybollen. Det är ju trots allt SM-final.

