Nu börjar tiden då en del börjar gå på semester. Det är inte så många möten inplanerade och jag känner en frihet att bestämma själv vad jag ska göra på jobbet. Kul kan man ju tycka. Min tid brukar annars vara väldigt beroende förplanerade möten av alla möjliga slag.

En journalist ringer och jag kan direkt boka en tid för intervju. Hinner till och med förbereda mig lite. Känns bra att kunna vara tillgänglig snabbt.

En medborgare får ett kort brevsvar samma dag som jag får dennes brev i min hand. Känns också bra.

Jag hinner skriva ett blogginlägg, vilket det annars blir alltför glest med. För egen del skriver jag rätt snabbt, men har ändå svårt att hinna med under annars fulltecknade arbetsdagar. Carl Bildt skriver varje dag. Han är utrikesminister och ständigt på språng. Hur hinner han med sin blogg?

Mailboxen fylls med inbjudningar till seminarier under Almedalsveckan. Min slutsats är att den arrangör som enbart skickar ut en inbjudan och inte följer upp den har mycket svårt att få uppmärksamhet. Den som däremot söker upp folk på telefon, etablerar en personlig kontakt och har ett syfte och vill boka en tid lyckas nog bättre. Då kan Almedalen fungera som en mötesplats eftersom många är där.

Jag har nu tecknat in mina en och en halv dag i Visby. Det blir mest kollektivtrafik- och försvarsseminarier som står på min agenda. Båda ämnena känns relevanta för Halmstad.

Senast jag var där var som riksdagsledamot, dvs någon gång före 2002. Jag kan tänka mig att det allra mesta har förändrats. Det ska bli intressant att se hur jag upplever det idag. Det är en enorm möjlighet att skaffa sig kunskaper och träffa människor som är relevanta för de ämnesområden man är intresserad av.

Men detta är alltså först nästa vecka. Denna veckan ska jag klara av ett möte med VISITA och Halmstad som destinationsort. Regionstyrelsen har möte på onsdag och sedan bär det av till Graz i Österrike under torsdag och fredag för utskottsmöte med Regionkommitténs ECOS-utskott.

