Första veckan i juli är fylld av annorlunda aktiviteter på många sätt. På måndagen är det visserligen inte så många möten. Jag kommer att tillsammans med näringslivchefen jobba med planering av höstens verksamhet.

Det känns att arbetet med tillståndslotsen har kommit igång bra, men det kommer att ta ytterligare en tid innan vi på ett ännu mer samlat sätt kan möta våra företag. Jag tänker inte sällan på att Halmstads kommun verkligen är en stor organisation med ett mycket brett utbud av tjänster.

I ett företag har man ofta en kärnverksamhet som man kan fokusera på. Men en kommun har många och vi ska vara bra på allt. Därtill kommer förväntningar på att kommunen även ska jobba med saker som traditionellt sett inte anses vara basverksamhet.

På tisdag bär det av till Visby och Almedalen. Där finns det ett enormt utbud av möjligheter att skaffa sig nya kunskaper och träffa människor som på olika sätt arbetar med frågor som har bäring på kommunal verksamhet. Det är onekligen lite utmanande att navigera i detta utbud, men jag tycker nog jag fått ihop en intressant färdplan.

Väl hemma på torsdag så är det dags för Sprintermästaren. Ett av de största evenemangen i svensk travsport. Dessa travdagar betyder väldigt mycket för vår fina travbana, men också för Halmstad som upplevelsestad. Det är bara att hoppas på fint väder. Det gynnar både de tävlande och publiken.

Ibland tackar man ja till saker man kanske sedan om inte ångrar så i vart fall undrar varför man sa ja till. På fredag ska jag inviga snorkellden i Svärjarehålan klockan 10. Det gör jag i och för sig gärna eftersom det är en helt ny sorts attraktion för Halmstad.

Ambitiösa tjänstemän har fixat fram en våtdräkt för att jag uppenbarligen ska genomföra detta i vattnet.

För säkerhets skull testade jag mitt snorkeloutfit i havet idag. Vädret var sådant att jag inte hade en enda åskådare, vilket kanske var lika bra det.

Jag får hoppas att det inte är lika vågigt på fredag som idag. Det gjorde vattnet grumligt och jag kämpa lite med vågorna. Men utmaningar är till för att klaras av.

På lördag ska jag säga välkommen till SM i truppgymnastik i Halmstads Arena. Inga önskemål om att göra volter har framförts, vilket jag är tacksam för.

P.S. 1 Självklart är jag med och lyssnar på Gyllene Tiders konsertt på fredagskvällen
P.S. 2 Likaså ska jag försöka att se lite av SM-veckans alla tävlingar

