Mångfald, tolerans och respekt för individens personliga ställningstaganden är en viktig del av det svenska samhället. Vi brukar till och med brösta upp oss ibland och peka finger åt andra länder som inte har samma fria normer som i Sverige.

Hur står det till i Sverige egentligen. Ser man till hur fördömande en uttrycker sig på nätet om andra människors sätt att vara eller tycka så blir jag orolig. Det räcker att hänvisa till näthat av olika slag.

Nu senast blir jag betänksam när jag hur en del kommentarer kring utnämningen av Elisabeth Svantesson till minister. Är det inte tillåtet att vara troende och minister? Skall det diskvalificera någon från att vara statsråd?

En politikers insats ska bedömas efter vad de uträttar och vad de kan inte för den tro de har.

Hur står det till med det öppna och toleranta samhället? Gäller det bara för dem som följer någon form av mainstreamåsikt?

Jag känner Elisabeth Svantesson som en duktig debattör som dessutom har akademisk kompetens inom det område hon nu får ansvar för. Jag är övertygad om att hon kommer att göra ett bra jobb.

Personligen tycker jag ministern har rätt till sin tro även om den efter vad jag förstår inte överensstämmer med min.

