Jag är tillbaka på mitt arbetsrum efter en radiodebatt mot ett av våra oppositionsråd Aida Hadzialic (S) om vårdbolaget Attendo i Halmstad. Jag är minst sagt häpen att ett kommunråd uttalar att man är beredd att säga upp ett avtal pga av mediauppgifter.

Samma kommunråd underkände samtidigt den kommunala hemvårdsförvaltningens kvalitetskontroll genom att säga att media grävt fram uppgifter som den kommunala tillsynen inte klarat av att hitta.

Gör man anspråk på att ta ansvar för en kommuns verksamhet så bedömer jag att man ska torrt på fötterna och inte i en mening underkänna alla medarbetare som arbetar med kvalitetskontroll och dessutom ger sken av att de medarbetare som jobbar på Attendo inte sköter sitt jobb.

Det höga tonläget i denna debatt ger en fingervisning om på vilken nivå valdebatten kommer att föras. För egen del strävar jag efter att göra mina bedömningar om kvalitet i våra verksamheter på andra kriterier en enbart mediauppgifter.

Jag tycker samtidigt att det hade varit bra om Attendo själva varit med aktiva i den offentliga debatten med att redovisa hur man arbetar och vilka planer man har.

