Idag var det möten utanför rådhuset hela dagen. Det tycker jag känns bra. Jag prioriterar just nu företagbesök. Idag gick turen till Atea i Söndrums Industriområde. Företaget säljer olika typer av IT lösningar. Koncernen är noterad på Oslobörsen och omsätter 28 mdr kronor i sju länder.

Det blev ett mycket givande möte där vi kunde diskutera bland annat IT i skolan, visioner hur man kan arbeta med IT etc. Även korta besök av detta slag ger en möjlighet till ömsesidigt idéutbyte.

Därefter åkte jag till Pensionat Frösakull för att göra ett besök på flyktingboendet där. Det mesta visar sig fungera bra. Många har varit där och lämnat gåvor. F.n. behövs inte fler leksaker kan jag konstatera. Det är också riktigt bra att olika frivilligorganisationer nu jobbar med gåvorna från allmänheten. Men man organiserar även en del svenskundervisning på plats.

Jag noterade även i samtal med några av de boende att de flesta kommunicerar på engelska och en hel del har en akademisk bakgrund, men för några är det naturligtvis inte lika enkelt med t.ex. språk.

På eftermiddagen och kvällen kunde vi från kommunens sida hälsa välkommen 125 personer som fått sitt svenska medborgarskap det senaste året. Det blev nog den hittills med fartfyllda medborgarceremonin som jag varit med om i Halmstad. Från Göteborg hade ”Andra Generationen” kommit och spelade svenska låtar med klang från Balkan. Det var rejält tryck som även ledde till en del spontan dans.

Det är intressant att träffa människor med så olika bakgrund och få höra lite hur deras liv i Sverige utvecklats. Många har bott i Sverige i många år, andra kanske har gift sig nyligen med en svensk och av den anledningen kommit hit.

Servicekontorets personal hade ordnat en fin buffé och som avslutning delades ut en liten gåva ut. Jag tycker det känns som medborgarceremonin börjar att finna sin form, efter att vi testat lika olika upplägg.

