Förra veckan gjorde jag två företagsbesök, dels på Dialect och dels på Holmbergs Safety. Dialectbesöket gav mig bland annat en bra diskussion om unga på arbetsmarknaden. Det är verkligen viktigt att vi talar med våra unga om betydelsen av och de möjligheter som finns på arbetsmarknaden om inställningen är den rätta. Många företag, liksom Dialect ta gärna emot unga, men som alltid på en arbetsplats så är det fråga både om kompetens och att bli en del av ”laget”.

Holmbergs var intressant på det sättet att det är ett företag med huvudkontor i Halmstad och tillverkning både i Litauen och Kina och där AP-fonden ägare. Jag visste faktiskt inte att vi i Halmstad har ett företag som är bland de marknadsledande när det gäller säkerhetsutrustning till barnstolar.

Flera av de anställda kommer från Högskolan i Halmstad. Kul att kunna notera att det finns en så tydlig koppling mellan Högskolan och företagsutveckling i vår kommun.

Den vecka som ligger framför oss nu innebär bland annat två dagar i Bryssel. På tisdag deltar jag i möte med Regionkommitténs EPP grupp. Temat är helt enkelt hur den regionala och lokala nivåns framtid i EU. Tämligen brett tema kan tyckas, men det ska bli intressant att delta i diskussionen. I normala fall har jag inte möjlighet att delta i dessa gruppmöten eftersom jag är ersättare i kommittén. Därför ska det bli intressant att vara med imorgon.

På onsdagen fortsättare besöket med ECOS sammanträde, där vi bland annat ska behandla yttranden om statligt stöd till företag i kris.

Veckan börjar dock på Östergårdsskolan i Halmstad. Jag har redan träffat två åttondeklassare på rådhuset. Nu ska jag komma till dem och höra deras idéer om hur en kommunal budget borde se ut och hur deras vision för Halmstad är utformad. Det ser jag verkligen fram emot.

För övrigt känns det att det är slutspurt inför juluppehållet. Kalendern är full med aktiviteter och möten som ska klaras före årsskiftet. Men det kommer att bli tid direkt efter nyår för planering och förberedelser. Det stundar ju valår. Det kommer att bli intensivt de sista veckorna före valet för att intressera alla osäkra väljare. Men det är redan nu aktuellt att börja långspurten. Det betyder att fortsätta i högt tempo och successivt öka intensiteten i arbetet.

