Det är verkligen med en skön känsla jag återkommit till Rådhuset efter att ha börjat dagen tillsammans med läraren Lotta Karlssons två åttondeklassare.

Jag är stolt både över Lottas engagemang som lärare och eleverans redovisningar med tankar om Halmstads framtid inom områdena, säkerhet, gemenskap, framtid och samhälle.

Många redovisade för första gången inför en större grupp. Men de gjorde det verkligen bra. Det fanns inte bara idéer utan även konsekvensanalyser och tankar som har med källkritik att göra. Elevernas tankar rörde sig både kring sådant man vill förbättra i kommunen, men det fanns också stolhet över Halmstad.

Min första kontakt med klasserna fick jag när de besökte rådhuset för några veckor sedan. Jag fick frågor om kommunen och kunde visa lokalerna där besluten fattas. Nu var jag bjuden till dem och fick se och lyssna till resultaten av deras tankar.

Grupperna hade också illustrerat sina redovisningar. Av en grupp fick jag en fin bild som jag nu ska rama in så att den kan tjäna som ett fint minne från besöket.

Intressant också att läraren skapat en särskild grupp på facebook och en blogg för klasserna.

Det är bara att för min del hoppas på ett återseende med dessa båda klasser.

Bilden visar den grupp som gjorde bilden jag fick samt läraren Lotta Karlsson.

20131209-104217.jpg

