Det är naturligtvis på sin plats att så här dagen före julafton be att få önska en GOD JUL. Jag hoppas att den på alla sätt ska bli skön. Traditionerna växlar i olika familjer, men för de flesta så tror jag att samvaron med familjen är den viktigaste.

Jag ska inte i detta inlägg sammanfatta hösten som gått.

Jag nöjer mig med två reflektioner. Det är viktigt att på olika sätt engagera sig för att stärka demokratin och det öppna och toleranta samhället. Det är med oro jag noterar hur extremism också med våldsinslag växer fram i Sverige och Europa.

Om allt fler som öppet väljer att förespråka extremism och rasism, så finns risken att ytterligare fler träder fram och därmed riskerar det att skapas ett berättigande för en sådan samhällsordning. Samtidigt växer kraften i de extrema motkrafterna. Polarseringen i samhället ökar.

Det är därför viktigt att alla vi som vill ha ett samhälle som bygger på en vital demokrati, mänskliga rättigheter och tolerans är aktiva med att stå upp för de grundläggande samhällsvärden som byggts upp under lång tid. Demokratin måste återerövras varje dag. Det är tyvärr viktigt att framhålla även i dagens Sverige.

Från denna övergripande iakttagelse till det lite mer lokala. Jag har under hösten besökt ganska många företag runt om i Halmstad. Fler än under våren. Det har verkligen givit mig energi och tro på Halmstad. Det finns många goda idéer och många välfungerande företag i vår kommun. Flera talar om att öka antalet anställda och i stort sätt alla företagare jag träffat under hösten tycker att det finns goda möjligheter att utvecklas i Halmstad.

Vi jobbar från kommunens sida på att hela tiden bidra med vår del för att skapa ett gott företagsklimat. De företagare jag möter gör att jag bär på en känsla av att vi är på rätt väg. Men det finns inga qick fix i dessa sammanhang. Det är ett mödosamt arbete med att hela tiden bli bättre.

Under våren kommer jag att fortsätta med mina besök hos olika företag så för att lära känna dem och få deras tankar om Halmstad.

Med detta hoppas jag att vi kan se fram emot ett GOTT NYTT ÅR för oss alla.

