Idag hade jag förmånen att göra ett företagsbesök på Golf Joy i Halmstad. Det blev en trevlig erfarenhet att få veta attdet fjärde största golfreseföretaget i Sverige jobbar med Halmstad som bas.

Golf Joy har haft en mycket bra utveckling sedan det startade för 13 år sedan och arbetar nu även med fotbollsresor och andra reseprodukter.

Det var intressant att höra hur de har utvecklat sina koncept för att nå nya kunder och marknader. Det känns verkligen som att det går att vara entreprenöriell också när det gäller att utveckla tjänster. Visst många bokar enklare resor direkt på Internet, men för mer komplexa produkter finns det ett mervärde att anlita proffs.

Vi hade också ett intressant resonemang om inkommande turism. Vi spånade lite allmänt och man kan kostatera att det säkert finns besökare från Kina, Afrika eller t.ex. Brasilien som mycket väl skulle kunna se Halmstad som en destination. I ett tidigare blogginlägg skrev jag om boken ”Det nya Afrika”. Nu börjar det växa en marknad för personer från länder som vi kanske inte direkt tänker på.

För en kommun gäller det att prioritera vilka besöksgrupperna man ska maknadsföra sig till. Det görs också idag. Men vi ska inte underskatta de möjligheter som köpstarka grupper i tillväxtländer utgör.

Annonser