Idag var jag inbjuden till Arena för Tillväxt som arrangerade ett frukostseminarium i Stockholm med temat ”Sveriges nya geografi – kommunernas förutsättningar för framtiden”. Det känns bra att få delta i denna typen av arrangemang på nationell nivå för att spegla Halmstads kommun i ett vidare perspektiv.

I panelen deltog mina KSO kollegor i Vaggeryd, Arjeplog och Sundbyberg. Det utvalda kommunerna representerar verkligen olika förutsättningar.

Eftersom civilminister Ardalan Shekarabi också var på plats så fick vi också höra hans planer på kommun- och regionreformer. Hans ambition är att regionreformen ska bli klar under denna mandatperiod och att kommunreformen ska vara påbörjad.

Jag passade på att lämna några medskick till ministern inför utredningen. Jag tycker inte han ska börja med att föreslå en geografisk indelningsutredning. Det vore bättre att utredningen först tog sikte på att föra ett resonemang om vilka förväntningar vi ska ha på kommunerna i framtiden och vilka uppgifter som ska läggas på kommunerna.

Vidare bedömer jag att det kan finnas en öppning för att diskutera om kommuner kan ha delvis lite olika uppgifter. Det lite större städerna, t.ex. Halmstad kan agera dragare för kommunerna i sin omgivning genom flera samarbeten, som kan säkerställa bland annat kompetensförsörjningen.

Jag tycker de större städerna är på väg att hamna i skuggan av den urbanisering som sker i våra tre största städer. Av det skälet är jag inte så förtjust i regionreformen som nu är på gång, eftersom den riskerar att minska möjligheterna för de större men inte största städerna att spela en viktig roll för regional tillväxt i hela landet. I rapporten påpekas för övrigt att Halmstad 2014 hade en befolkningsutveckling på 1,5 %, vilket var i nivå med både Stockholm, Göteborg och Malmö.

Det finns nämligen skäl att ta civilministerns reflektion om att hålla ihop landet och därmed skapa legitimitet för staten som en viktig utmaning. Jag tror att de större städerna kan bidra till detta om rätt förutsättningar gives.

Det kommer att bli möjligt att titta på seminariet i efterhand via http://www.arenafortillvaxt.se

Denna veckan är jag mycket på resande fot. På torsdag åker jag till Karlstad för att delta i moderaternas partistämma under resten av veckan. Nu har ju temperaturen i svensk politik höjts, så jag ser fram emot stämman.

Det ligger flera intressanta förslag på bordet hur den moderata politiken ska utvecklas. Till detta får jag återkomma i ett senare inlägg.

