Mitt i allt det otäcka som nu sker i världen, så finns det också en vardag som kan ge oss glädje och skapa mening i tillvaron.

Idag besökte jag Lindens DV. En arbetsplats där människor med funktionsnedsättningar bedriver en meningsfull verksamhet.

Här rensar man ut värmeljusbehållare för att kunna ta tillvara aluminium. En del av detta aluminium går till Thailand där materialet används för tillverkning av proteser.

Detta är verkligen ett win-win-win. De som gör jobbet på Linden upplever sitt arbete som meningsfullt. De thailändare som får en protes vinner på det och det blir en stor miljövinst när en högvärdig metall kan återanvändas.

Jag måste medge att mötet med de engagerade medarbetarna på Linden gav mig energi. Det var intressant att utbyta idéer och tankar om verksamheten och hur man kan utveckla den i framtiden. Men det skapade också en skön känsla att få träffa några av dem som jobbar med värmeljusen och lyssna när de berättar om hur de upplever betydelsen av sitt jobb.

Sedan blev ju inte dagen sämre av att få träffa Lotta Karlsson (tillsammans med min KS kollega Jonas Bergman). Första gången vi sågs var när hon bjöd in mig till sin klass på Östergårdsskolan, där jag fick samtala med hennes elever om demokrati. Idag har Lotta sin arbetsplats på Kärnhuset inom BUF och arbetar med verksamhetsutveckling.

Det blev ett glatt samtal om både formativ och summativ bedömning, IKT och annat spännande som pågår i våra skolor. Människor som kan kombinera ett brinnande intresse för sitt jobb och samtidigt ha en sorts distans till sin egen roll tror jag både har roligare på jobbet och når längre.

Det behövdes verkligen en dos av goda samtal idag för att ge möjlighet till positiva tankar. Det tar inte bort allvaret i det som sker i världen. Men vi måste tillsammans jobba för att låta normaliteten och den successiva samhällsutvecklingen vinna över den extrema som predikas av få, men som har en stor och ibland förödande inverkan på många.

En bild från dagens besök på Lindens DV

2015-11-19 Linden DV

